Santos

Santos
Vår nya bostadsort

12 oktober, 2011

Resvägen till jobbet

Varje dag tar jag resvägen Immigrantes/Ancheta för att komma till jobbet. Vägen dit är storslagen och ett rent mästerverk. Man känner sig så liten när man ser de vilda bergen som sträcker sig över landskapet. Plötsligt 700 meter upp och jag får kraftig lock för öronen. Alla ljud förvandlas till viskningar. Mitt i allt ligger det favelas isolerade från omvärlden. Det finns inga djur i regnskogen. Avgaserna har förpestat sin omgivningen i den graden att allt runt om har färgats till svart. Emissionsnivåerna i landet är så låga att de äter sig genom byggnader och vägar. Det varierar mellan Euro 2 och Euro 4. I Europa pratar vi om Euro 6, förstå hur långt efter man ligger här i fråga om miljön.

Utsikten från fönsterrutan är så storslaget att jag är tveksam om min beskrivning gör utsikten rättvisa.
Se bilderna och bedöm själv...

Det tog mig 3h att ta mig hem igår från jobbet mest pga den täta dimman som samlas i bergen. Det beror på den så kallade väderfenomenet El Nino. Polisen blir nervös varje gång dimman bildar sig. För några veckor sedan drabbades vägen Immigrantes/Ancheta för den största olyckan på länge. 300 bilar var involverade i en serikrock. 1 dog, förmodligen bilen som låg i mitten av ledet.

Varje gång dimman kommer, eskorteras vi igenom bergen. Tro inte att vi åker, vi rullar igenom. Gårdagen var den längsta arbetsdagen på länge, totalt 3h för att komma hem och det är bara min första vecka.


2 kommentarer:

  1. vilken underbar väg, de dagar det går snabbare måste det vara verkligen skoj att färdas där.

    Massa kramar, Emina

    SvaraRadera
  2. Vilken Resväg hoppas att du åker med en Scania bus med bra bromsar varje dag.......!!!!!! Kram mam & dad

    SvaraRadera